Hva som skjedde i Modum Historielag i 2014:

Tirsdag 2. desember på Folkvang: Julemøte:

Julemøte på tradisjonelt vis på Folkvang. Unotan underholdt.

Tirsdag 4. november på Folkvang: Petter Øijord: Gamle ildsteder:

En del av oss fyrer med ved. Kanskje i ny rentbrennende type ovn. Hvordan var dette før? Dette ble et skikkelig spennende foredrag. Les referatet her.

Tirsdag 7. oktober på Folkvang: Konfirmasjon:

Jon Mamen og Randi Skyllingstad foredro om konfirmasjonens historie.

Fra 1736 var konfirmasjonen det formelle skillet mellom barn og voksen. Konfirmasjonen blei innført på Kongens bud, og det kom snart til å knytte seg mange tradisjoner og skikker til den. Helt fram til 1911 var konfirmasjonen tvungen. Krava til utenatlært kunnskap var harde. Her er det mye stoff, ikke minst lokalt, og foredraget ble nok noe lengre enn vanlig!

Temaet var populært. Det flotte foredraget kan du lese her.

Registring av gamle bilder:

I 2014 arrangerte Historielaget (i samarbeid med Modum biblotek) flere økter der folk kunne komme med sine gamle bilder og få dem skannet og registrert. Resultatet blir en del av bibliotektes bildesamling. Folk er velkomne til å komme med sine bilder Les pressemeldingen her.

Til hvert bilde ble det registrert informasjon. Til det bruktes skjemaer. Mye av tiden gikk med på å fylle ut skjemaene.

Historielaget vil i 2015 først og fremst fokusere på å få det innsamlede materialtet overlevert til biblioteket som vil gjøre bildene tilgjengenlige is sin bildedatabase.

23. august på Bråtavollen: Markering av minneplakett.

Minneplaketten er om begivenhetene på Bråtavollen 22.oktober 1944 der 2 rømte russiske krigsfanger blei drept og 4 norske motstandsfolk tatt til fange og seinere henretta på Akershus.

Om lag 60 personer hadde funnet vegen til Bråtavollen der Arnt Berget først fortalte den dramatiske krigshistoria og seinere også snakka om seterdrifta på Bråtavollen som pågikk i hundrevis av år fram til omkring 1950.

25. juni: Busstur til Eidsvoll.

I anledning grunnlovsjubileet er Eidsvollbygningen blitt restaurert. En hel buss med deltagere dro ditt. Flere ville ha blitt med, men på omvisningen var det begrenset med plasser.

Tirsdag 3. juni på Folkvang: 1814.

Preben Johannessen foredro om begivenhetene i 1814.

Torsdag 8. mai møte: Historielaget og Forsvarsforeninga inviterte til foredrag med egne krefter og lokalrelaterte tema.

Randi Skyllingstad presenterte Oscar Magnusson fra Geithus som i 1968 ga ut boka «Jeg vil leve», der han forteller utførlig om sitt liv som konsentrasjonsleirfange. Dette var ei av de første bøkene som kom om dette temaet, og den fikk en stor leserskare.

Jan-Erik Nilsen snakket om krigsutbruddet 1940 og det som skjedde i Modum. og den lokale motstanden i Modum og omegn. Han fikk desverre litt liten tid. Ellers hadde han tenkt å snakke mer om den lokale motstanden. Han kommer gjerne tilbake en annen gang og fullfører foredraget.

Lena Grøtterud og Kari Warhus medvirket også med sang og musikk, og som vanlig ble det kaffe og kaker og utlodning.

Før møtet så var det noen som registrere gamle bilder.

Tirsdag 8. april. Møte på Folkvang i Geithus.

Da kom Hanne Martinsen og to tidligere elever fra Rosthaug. Tema var:
    Min familie i historien
    Karoline Hafnor presenterte sin oppgave om Bakke Gård.
    Lisa Tangerud presenterte sin oppgave om sine besteforeldre under den andre verdenskrigen.
Tirsdag 4. mars. Møte på Folkvang i Geithus.
Tone S. Steinsvik presenterte "Th. Kittelsen. Presentasjon av årest utstilling på Blaafargeverket".
Det skjedde veldig mye mer på dette møtet. Først og fremst fikk Historielaget og Wermund Modum Kommunes kulturpris. Det var veldig mange folk i salen. Tones foredrag ble veldig godt mottat. Flere morsome innslag. Spesielt var vel kakene som ble servert og som var dekorert med motiver fra Kittilsen. Kunstner/baker var Randi S. Flere fine bilder på facebook. (Her må det skrives mer.)

Skrivegruppe / Kurs i lokalhistoriewiki
3 tirsdager denne vinteren møttes en liten gruppe på frivilighetssentralen i Vikersund. Det var 11/2, 18/2 og 18/3. Steinar Meen holdt kurs i lokalhistoriewiki: Vi lærte hvordan enkeltpersoner kan skrive artikkler i lokalhistoriewiki.no. 18/2 fikk vi besøk fra Lokalhistorisk institutt: Chris Nyborg som er med i det teamet som driver lokalhistoriewiki.no. Vi har også brukt litt tid på å søke i digitiale arkiver. Følgende var med: Bjørg Jorunn Stubberud, Signe, Wermund Skyllingstad, Odd Hovde, Signe Thunestvedt, Bård Stang og Asbjørn Lind. I tillegg var Olav Sørensen og Karsten Raaen innom.

Tirsdag 4. februar var det årsmøte på Folkvang i Geithus.
Den formelle delen gikk raskt. Etterpå var det foredrag av forfatter Camilla Otterlei. Temaet var "Skriv din egen historie" . Les mer.

Det var rundt 65 deltagere. Det var flere innslag: Bjørg Randi Hovde orienterte om bilderegistreringa. Chrisoffer Bye fortalte om sin samling av Amerika-brev. Grete Hølen leste hva hun har skrevet om sin barndom på Steinbru. Steinar Meen orientere om å starte en "Skrivegruppe".

Modum Bibliotek og Historielaget vil ha dine historiske bilder:
Våren 2014 vil Historielaget (i samarbeid med Modum biblotek) digitalisere flere bilder til bibliotektes bildesamling.

Første økt var på biblioteket i Vikersund onsdag 22. januar kl 11.00-13-00. Noen få kom med sine bilder og fikk dem skannet og registrert. Dette var første økt og det nyanskaffete scanneutstyret og skjemaene ble testet.

År 2014
År 2013